Succesfactoren Smart Mobility
Wanneer een toepassing in beeld komt, is het essentieel om te beoordelen of deze kansrijk is en opschaalbaar na een eventuele pilot. Pilots kunnen uiteraard worden ingezet om iets te testen of aan te tonen, maar doorgaans willen overheidsorganisaties een dienst daadwerkelijk uitrollen en voor de lange termijn in stand houden.
Voor succes op de lange termijn is het van belang dat aan drie cruciale voorwaarden wordt voldaan:
- Value case: Ondersteunt de beoogde toepassing een specifiek beleid en draagt deze bij aan de beleidsdoelen? Een dienst kan beleidsdoelen ondermijnen als deze onbedoeld gedrag stimuleert dat niet in lijn is met het beoogde beleid, bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid of duurzaamheid.
- Business case: Kunnen bedrijven er voldoende aan verdienen, zodat de dienst kwalitatief en langdurig in stand kan blijven? Diensten die te hoge kosten of inspanningen vragen zonder voldoende opbrengsten of financiële haalbaarheid, lopen het risico om na verloop van tijd te verdwijnen.
- User case: Biedt de dienst voldoende gebruikersgemak voor de eindgebruiker en voorziet het daadwerkelijk in een behoefte, op een veilige en inclusieve manier? Als een dienst niet voldoende aansluit bij de behoeften van gebruikers – bijvoorbeeld door een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid, snelheid of veiligheid – dan zal deze dienst niet breed worden geaccepteerd.
Als een van deze drie aandachtsvelden vooraf niet goed wordt ingevuld, zal het lastig worden de dienst uiteindelijk op te schalen.
Het Afweegkader Smart Mobility
Om deze aspecten vooraf goed inzichtelijk te maken, hebben CROW en het LVMB het Afweegkader Smart Mobility ontwikkeld. Dit kader biedt wegbeheerders een objectieve methode om vroeg in het proces een beeld te krijgen van een mogelijke smart-mobilityservice.
Een belangrijk aandachtspunt binnen het afweegkader zijn de ‘human factors’: de mogelijke implicaties van de service op het gedrag van weggebruikers. Dit stelt wegbeheerders in staat om beter te beoordelen of een service uitgerold of ondersteund moet worden, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van data.