De ambitieniveaus op de ladder
Bepaal welk ambitieniveau de organisatie wil nastreven op het gebied van Smart Mobility. Het is hierbij belangrijk te kijken naar welke beleidsdoelen ondersteund kunnen worden door de inzet van Smart Mobility. De onderstaande punten geven een beeld van de typen en aard van mogelijke activiteiten per ambitieniveau.
Een overheidsorganisatie moet minimaal voldoen aan trede 1, waarbij het essentieel is dat wordt voldaan aan wet- en regelgeving, normen en richtlijnen. Trede 1 heeft een sterk reactief karakter zonder al te veel visie op de toekomst maar is wel robuust ingericht en voorkomt aansprakelijkheid.
Wat meer proactief is trede 2 waarbij het netwerk meer toekomstvast wordt gericht. De organisatie voorkomt daarmee desinvesteringen en draagt bij aan bredere doelstellingen dan de wettelijke, op een no-regret-manier, wat inhoudt dat de maatregelen hoe dan ook zinvol zijn, ook al komen de baten niet altijd direct overeen met de kosten.
Koplopers op trede 3 dragen actief bij aan innovatie, onderzoek en testen. Dergelijke initiatieven zijn waardevol, maar vragen ook tijd, middelen en extra kennis van medewerkers.
Zowel trede 2 maar zeker trede 3 (een combinatie van 1, 2 en 3) moeten voorzien in een duidelijke toekomstvisie en een stuurbaar eindbeeld (wat veel minder het geval zal zijn bij trede 1). Trede 3 is echter niet weggelegd voor elk type organisatie, en heeft alleen zin als hier voor langere termijn op wordt ingezet.
Voordat je oplossingen gaat implementeren is het van belang om eerst een ambitie voor Smart Mobility vast te stellen met een duidelijk doel. Dit kan een combinatie zijn van een top-down- en bottom-up-aanpak, maar moet altijd in lijn zijn met beleid en doelen.
Koploper
Toekomstbestendig
Basis op orde
Veiligheid | Bereikbaarheid | Leefbaarheid
Trede 1: Basis op orde – doe wat minimaal nodig is voor een goed werkend systeem
De organisatie is zich bewust van de verplichtingen die op orde moeten zijn. Daarbij richt de organisatie zich op het goed invullen van de minimale inspanningen.
- Digitaal op orde
- Voldoet aan de verplichtingen van de ITS-richtlijn, RTTI-verordening en het nationaal traject van Data top 15
- Zorgt voor voldoende aandacht voor privacy en security van data.
- Infra en assetbeheer
- Zorgt dat de bebording, belijning en onderhoudscyclus van infrastructuur op orde is voor het functioneren van verplichte ADAS-systemen
- Zorgt dat het netwerk en de competenties van werknemers op peil zijn voor een effectieve inzet van slimme verkeerslichten
- Zorgt voor een goede wegcategorisering die past bij Duurzaam Veilig, en voor wegfuncties in relatie tot routekeuze (VCP).
- Multimodaal, regionaal netwerkbeleid en monitoring
-
- Maakt gebruik van een multimodaal netwerkkader of borgt op andere wijze het multimodale beleid
- Monitort of dat beleid gehaald wordt
- Voert verkeerskundig beheer uit (intern of extern)
- Evalueert het multimodaal beleid
- Neemt maatregelen om de hinder te beperken bij werkzaamheden of evenementen.
Trede 2: Toekomstvast – zo ben je beter voorbereid op de toekomst
- Slim verkeersmanagement
- Werkt met de use cases informeren, optimaliseren, prioriteren en waarschuwen en zet deze actief in
- Regulieren waar nodig (bijvoorbeeld millieuzone)
- Monitoring op de effecten van de ingezette diensten en past verbeteringen toe waar nodig
- Acteert op het ontsluiten van data voor hergebruik door serviceproviders in relatie tot routekeuze en participeert in feedbackloops met als doel de datakwaliteit te verbeteren
- Neemt deel aan een RTT en zoekt aansluiting bij een Regionaal Data Team (RDT) voor regionaal data delen.
- Slimme vervoerdiensten
- Integreert de mogelijkheden van deelmobiliteit en MaaS
- Kijkt naar (toekomstige) toepassingen van automatisch vervoer
- Kijkt naar de potentie van micromobiliteit
- Kijkt naar het on demand afdichten van de gaten in het openbaar vervoer.
- Slim parkeren en laden
- Voert actief beleid op laadinfra
- Acteert op kansrijke aanleg of verbetering van mobiliteitshubs.
- Slimme logistiek
- Kijkt naar oplossingen als een truckplaats of logistieke hub als een deel van de oplossing voor de stadslogistiek
- Kijkt naar oplossingen als een bouwplaats bij werkzaamheden in de stad
- Voert beleid op bezorgdiensten.
Trede 3: Koploper – je vervult een rol binnen het innovatieproces
- Regionale en landelijke samenwerking
- Neemt deel aan regionale en landelijke tafels
- Europese samenwerking
- Werkt samen met andere wegbeheerders of partijen in Europese netwerken en samenwerkingsverbanden en haalt en brengt daar actief kennis wat bijdraagt aan brede waardecreatie en opschaling van toepassingen en diensten
- Participeert in of initieerd Europese projecten
- Neemt deel aan nationale en/of Europese standaardisatietrajecten
- Innovatie, onderzoek en pilots
- Levert een actieve bijdrage aan innovaties, pilots voert onderzoeken uit en deelt resultaten in nationale en of internationale netwerken met het oog op uniformiteit en opschaling.