Verkeersmanagement & Informatiediensten
Opvallende inzichten
Aanbod
Gebruik
Effecten
Verkeersmanagement & Informatiediensten
Verkeersmanagement & Informatiediensten
Opvallende inzichten
- Het aandeel reizigers dat digitale reisinformatie gebruikt groeide van 91% in 2018 naar 96% in 2022. De meerderheid van de reizigers ervaart digitale hulpmiddelen (anno 2022) als onmisbaar bij het reizen. 80 à 90% van de respondenten geeft aan over (voldoende) digitale vaardigheden te beschikken om met digitale reisinformatie om te gaan. Circa 40% is bezorgd over privacyvraagstukken.
- De ervaren effecten van digitale reisinformatie zijn overwegend positief: veiliger gevoel op de weg (52%), minder onnodige kilometers (85%), meer rust tijdens de reis (75%). Echter zijn er ook negatieve effecten: ongeveer 20 – 30% van de autogebruikers, vooral jongeren (18 – 24 jaar), ondervinden (enige mate van) afleiding door de digitale reisinformatie.
- Bijna alle ambulances zijn inmiddels ontsloten met de systemen om prioriteit te krijgen bij verkeerslichten of een waarschuwing te geven aan andere weggebruikers. 84% van de deelnemers geeft aan op basis van de in-car melding vroegtijdig ruimte te maken voor de ambulance.
- 60% van de gebruikers die de waarschuwing voor een aankomende schoolzone hebben gezien geven aan dat zij hun gedrag hebben aan gepast, met name door de snelheid te matigen.
AANDEEL REIZIGERS MET TOEGANG TOT REISINFORMATIE
VANWEGE DIGITALE REISINFORMATIE…
HEB JE JE RIJGEDRAG AANGEPAST OP BASIS VAN DE INFORMATIE OVER SCHOOLZONES
Verkeersmanagement & Informatiediensten
Aanbod
Safety Priority Services (SPS)
Binnen Safety Priority Services (SPS) werkt het ministerie van IenW met serviceproviders en autofabrikanten samen om meer en betere in-car veiligheidswaarschuwingen aan weggebruikers te leveren. De volgende diensten worden aangeboden:
Filestaartwaarschuwingen
Bij een groot snelheidsverschil tussen je eigen voertuig en het laatste voertuig in een aankomende file, krijg je een waarschuwing om snelheid te minderen. Anders dan bijvoorbeeld bij de matrixborden boven de weg krijgt dus niet iedere weggebruiker op die plek en op dat moment een waarschuwing, alleen als dat gezien het snelheidsverschil gevaarlijk dreigt te worden. De waarschuwing kan op alle wegen gegeven worden: op de snelweg, maar ook op provinciale of gemeentelijke wegen.
Waarschuwingen voor nood- en hulpdiensten
Je krijgt een waarschuwing als er een nood- of hulpdienst nadert. Deze waarschuwing toont uit welke richting de hulpdienst komt, zodat je niet verrast wordt en je jezelf kunt voorbereiden op eventueel uitwijken of het aanpassen van je snelheid.
Waarschuwingen op basis van ‘Safety Related Traffic Information’
Je wordt onder andere gewaarschuwd voor (tijdelijk) glad wegdek, wegwerkzaamheden, spookrijders en onbeheerde wegblokkades.
Verkeersregels
Je ontvangt in de auto maatwerk informatie over de geldende maximale snelheden, matrixborden boven de weg (rode kruizen, pijlen) en andere informatie die nuttig is voor weggebruikers, zoals milieuzones.

Wegens afspraken met de onderzoekers omtrent het delen van data, kan er geen specifieke data gedeeld worden van de deelnemende partijen. Wel zijn er een aantal algemene bevindingen te melden:
- Bijna 100% van de ambulances is inmiddels ontsloten met de systemen om een waarschuwing te geven of prioriteit te krijgen bij verkeerslichten;
- 84% van de deelnemers van SPS geeft aan op basis van de melding ruimte te maken voor de ambulance;
- Na een digitale melding van een ongeval remt 42% van de deelnemers af en 52% geeft aan meer alert te zijn;
- Digitaal gegenereerde filestaartwaarschuwingen zijn voor de mensen die ze ontvangen even accuraat als de traditionele filemeldingen met lussen en portalen;
- Door feedback vanuit service providers is gebleken dat het niet altijd duidelijk is of een rijbaanafsluiting gedeeltelijk of volledig is. Denk hierbij aan situaties waarbij de rijbaan dicht is, maar het verkeer wel over de vluchtstrook er langs kan. Het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) zorgt 24/7 voor een veilige en vlotte doorstroming op het Nederlandse hoofdwegennet. Dankzij de feedback van service providers is er een aanpassing gedaan aan het VCNL-proces voor wegafsluitingen en is dit gecommuniceerd naar partners;
- Een nauwkeurigere aanduiding van de afhandeltijd van bergers is ingevoerd. Automatische afmeldtijd gewijzigd van 75 naar 25 minuten;
- De actualiteit van start en einde wegwerkzaamheden bij afsluitingen is verbeterd.
Road Monitor (ROMO)
In 2022 is “Road Monitor” (ROMO) gestart, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Dit samenwerkingsverband bundelt de krachten van regionale wegbeheerders, de Nationaal Data Wegenportaal (NDW), het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI), Rijkswaterstaat (RWS) en Mercedes-Benz met een heldere missie: het in kaart brengen en verbeteren van de kwaliteit en verkeersveiligheid van het Nederlandse wegennetwerk door gebruik te maken van geanonimiseerde voertuigdata.
In het traject Road Monitor werd in de periode van 2021 tot nu anonieme data uit voertuigen geaggregeerd tot inzichten voor wegbeheerders. Met als doel om wegbeheerders in staat te stellen om hun beheer- en onderhoudswerkzaamheden gerichter en efficiënter uit te voeren. Aan de hand van drie gebruikersverhalen uit de categorieën: Asset Management, Weather Management en Road Safety worden de eerste resultaten van ROMO weergegeven. De verwachting is dat in de loop van 2024 de gebruikersverhalen ook vertaald worden naar cijfermatige resultaten. Dat is op dit moment nog niet het geval.
Asset Management: verschoven betonplaten
Op een provinciale weg met betonverharding identificeerde het voertuiginformatiesysteem, dankzij het antiblokkeringssysteem (ABS) en de electronic stability program (ESP) sensor, een oneffenheid. Bij een specifieke plek waar twee betonplaten elkaar raken, werd een ongewoon patroon waargenomen. De weginspecteur voerde daarop een visuele inspectie uit en constateerde dat de twee deuvels tussen de betonplaten zijn gescheurd. Dit heeft ervoor gezorgd dat de platen niet meer gelijkmatig liggen, wat een licht, maar mogelijk gevaarlijk ‘drempeltje’ veroorzaakt. Zonder ingrijpen zou dit snel tot een gevaarlijke situatie kunnen leiden, dus directe maatregelen zijn gepland om de schade te herstellen.
Weather Management: slipgevaar door waterophoping
Na een eenzijdig ongeval op een provinciale weg en diverse klachten van weggebruikers over slipgevaar, heeft de provincie Noord-Holland het ROMO Dashboard geraadpleegd en meerdere ‘wheel spin events’ op de betreffende locatie ontdekt. Bij inspectie wordt vastgesteld dat de waterafvoer niet adequaat functioneert omdat de berm hoger ligt dan de weg. Er wordt een plan geformuleerd om de berm te herstellen en stroefheidsmetingen te verrichten, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de mogelijke gevolgen van eerdere weersomstandigheden zoals droogte en regenval, om de verkeersveiligheid te verhogen.
Road Safety: beheer van verkeersveiligheid bij bochten
Er zijn diverse meldingen vastgesteld door de Lane keeping sensoren bij een scherpe bocht op een provinciale weg. Voertuigen raakten regelmatig buiten de wegmarkering en soms zelfs in de berm. De weginspecteur, bekend met de situatie door eerdere incidenten en de bijbehorende bermherstelwerkzaamheden, gebruikte deze objectieve voertuigdata als ondersteunend bewijs. Hij stelde voor om het bord met de verhoging van het snelheidslimiet van 80 km/uur te verplaatsen van vóór naar ná de bocht, met als doel het aantal incidenten te verminderen.
Beschikbare in-car informatie voor personenauto’s
Steeds meer actuele informatie bij de weggebruiker in de auto
Door het groeiende aanbod van in-car- informatiediensten zijn steeds meer weggebruikers op de hoogte van actuele rijtaakondersteunende informatie. Zo ontving in 2021 bijvoorbeeld 52% van de weggebruikers de maximumsnelheid in de auto, ten opzichte van 45% in 2018. Voor een naderende file was dat in 2021 44%, ten opzichte van 36% in 2018. Informatie over naderende wegwerkzaamheden steeg van 23% in 2018 naar 34% in 2021. Het percentage weggebruikers dat aangaf geen informatie te ontvangen in de auto daalde van 24% in 2018 naar 18% in 2021.
BESCHIKBAARHEID RIJTAAKONDERSTEUNENDE INFORMATIE IN-CAR
Figuur 25 – Beschikbaarheid rijtaakondersteunende informatie in-car
Navigatiesystemen zijn gemeengoed geworden
Het aandeel weggebruikers dat een systeem bezit om onderweg te navigeren neemt toe. In 2021 heeft 93% van de weggebruikers tenminste één van de drie type navigatiesystemen (smartphone, ingebouwd, los navigatiesysteem). In 2018 was dat 91% en in 2015 was dat 66%. Hierdoor kunnen steeds meer mensen goed geïnformeerd vertrekken en ook gedurende de rit informatie ontvangen over bijvoorbeeld files of alternatieve routes.
De meeste weggebruikers zijn in het bezit van een smartphone met navigatie (90%). Het bezit van losse navigatiesystemen daalde sterk, naar 31% in 2021. 37% van de ondervraagden is in bezit van ingebouwde navigatie in de auto.
ONTWIKKELING BEZIT NAVIGATIESYSTEMEN
Figuur 26 – Ontwikkeling bezit navigatiesystemen
Ontwikkeling verkeersmanagementassets Rijkswaterstaat
Totaal aantal fysieke verkeersmanagementassets al jaren vrij constant
In onderstaande figuren zijn de ontwikkelingen van de voornaamste Digitaal Verkeersmanagement (DVM) systemen voor de afgelopen 14 jaar in kaart gebracht. Het aantal dynamische routeinformatie panelen (DRIP’s) daalt sinds 2019 licht. Het aangescherpte DRIP-kader dat is vastgesteld in het DO Smart Mobility (november 2022) en wordt overgenomen in het basiskwaliteitsniveau (BKN), zal de komende jaren een forsere daling tot gevolg hebben. Van de totaal 423 DRIP’s hebben er 55 (13%) een lagere beschikbaarheid dan 90%. Ook zijn 131 DRIP’s (30%) einde levensduur (15 jaar of ouder).
AANTAL DRIP’S EN TDI’S
Figuur 27 – Aantal DRIP’s en TDIs
Het aantal toerit doseerinstallaties (TDI’s) is sterk gedaald. Dit komt doordat TDI’s uit het netwerkmanagement informatiesysteem (NIS) verwijderd zijn. Dit betreffen onder andere TDI’s die in storing staan (geen beheer) en TDI’s die op verkeerskundig onwenselijke locaties staan. Deze TDI’s zijn fysiek veelal nog buiten aanwezig. Het totaal aantal TDI’s bedraagt 85. Hiervan staat ongeveer de helft in storing of is uitgeschakeld.
Het matrixsignaalgever-systeem (MTM) groeit mee met de uitbreiding van het areaal, omdat veel nieuwe wegen drukke en belangrijke verkeersaders vormen. Het huidige beleid is dat deze nieuwe wegen ten behoeve van de verkeersveiligheid en doorstroming uitgerust worden met MTM.
AANTAL MTM’S
Figuur 28 – Aantal MTM’s 12
Aantal en toepassingen Intelligente Verkeerregelinstallaties (iVRI’s)
1465 intelligente verkeerregelinstallaties (iVRI’s) in Nederland
In januari 2024 zijn er in totaal 1.465 iVRI’s in Nederland aanwezig. Deze iVRI’s zijn verbonden met het landelijke Urban Data Access Platform (UDAP). De afgelopen jaren zijn vooral bestaande verkeerslichten op belangrijke en drukke kruispunten omgebouwd tot iVRI. Momenteel hebben 86 overheden iVRI’s gerealiseerd, waarvan 29 van de G40 gemeenten en 11 van de 12 provincies. Deze zijn verdeeld over heel het land. Doordat in Noord-Nederland het aantal verkeerslichten bescheiden is en in West-Nederland respectievelijk groot, geldt dit ook voor het aantal iVRI’s dat daar functioneel is. Op de website UDAP viewer zijn alle iVRI’s in Nederland te zien.

Drie toepassingsgebieden iVRI’s: prioriteren, informeren en optimaliseren
iVRI’s die zijn gekoppeld aan UDAP maken drie datagedreven diensten mogelijk: prioriteren, informeren en optimaliseren.
Prioriteren
Met de use case prioriteren kunnen doelgroepen prioriteit krijgen die beleidsmatig belangrijk worden gevonden. Op een traject met daarop meerdere iVRI’s kan een betere kwaliteit en hogere betrouwbaarheid worden geboden aan nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer, (zero emissie) logistiek en actieve weggebruikers als fietsers en voetgangers. Veel ambulances in Nederland maken al gebruik van deze landelijke dienst, die standaard en uniform wordt ondersteund door elke iVRI.
Informeren
Met de use case informeren leveren iVRI’s informatie over hoe zij verkeer regelen. Dit betreft informatie over de huidige en voorspelde status van het verkeerslicht, de tijd tot rood of groen, adviessnelheden en maximale snelheden. Deze informatie wordt verstrekt via een service provider op een mobiel toestel of via ingebouwde systemen, zodat weggebruikers daarmee rekening kunnen houden in hun rijgedrag en daarop kunnen anticiperen.
Optimaliseren
Met de use case optimaliseren ‘kijkt’ de iVRI ver om zich heen (tot een afstand van enkele minuten tot aan het kruispunt) en neemt die informatie mee voor het bepalen van de optimale verkeersregeling. Hoe meer voertuigen data beschikbaar stellen, des te beter de verkeersregeling hierop kan afstemmen.
Verkeersmanagement & Informatiediensten
Gebruik
Voorkeuren (digitale) informatiediensten
Voorkeur tussen wegkant- en in-car informatie verschilt per leeftijd
Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) betreffen panelen waarop met tekst wordt aangegeven of er verstoringen zijn, waar deze zijn en wat de gevolgen in reistijd zijn. Het betreft meestal een routeadvies gebaseerd op reistijden. Grafisch Route Informatie Panelen (GRIP’s) zijn panelen waarop het netwerk grafisch weer wordt gegeven. De panelen geven inzicht op welke delen van het netwerk er file staat.
Wanneer panelen langs of boven de weg en in-car systemen tegenstrijdige adviezen geven, blijkt het afhankelijk van de leeftijd waaraan de voorkeur wordt gegeven. Jonge weggebruikers (tot 35 jaar) geven vaker de voorkeur aan in-car systemen, oudere weggebruikers (65 plus) geven vaker de voorkeur aan de traditionele kanalen van informatie langs of boven de weg. Ook 36 tot 64-jarigen hebben een voorkeur voor wegkantinformatie, maar die is minder sterk.
VOORKEUR INFORMATIE ALS WEGKANT EN IN-CAR TEGENSTRIJDIGE INFORMATIE GEVEN
Figuur 29 – Voorkeur informatie als wegkant en in-car tegenstrijdige informatie geven
Meer weggebruikers gebruiken informatie, zowel bij bekende als onbekende routes
Weggebruikers gebruiken met name gebruik van reis- en routeinformatie bij onbekende of minder vaak gereden routes. In 2021 gaf 97% van de weggebruikers aan dan reis en routeinformatie te gebruiken, dat was in 2018 nog 83%. We zien dat het aandeel dat ook bij veel gereden routes reis- en routeinformatie gebruikt significant is toegenomen ten opzichte van 2018, van 19% naar 59%.
GEBRUIK VAN IN-CARINFORMATIE AFHANKELIJK VAN BEKENDHEID MET ROUTE
Figuur 30 – Gebruik van in-car informatie afhankelijk van bekendheid met route
Bronnen van reisinformatiediensten
Meeste reizigers gebruiken digitale reis- en routeinformatie
De smartphone is de meest gebruikte bron voor digitale reisinformatie. Voor autoreizigers is dat voor 74% van de respondenten het geval. De meeste autoreizigers gebruiken naast de smartphone weleens een navigatiesysteem (62%) bij het reizen. Van deze respondenten geeft het merendeel (63%) aan toegang te hebben tot real-time informatie via een navigatiesysteem op het moment dat men een bestemming invoert. 14% krijgt zelfs automatisch meldingen, ook zonder dat hij of zij daarvoor een bestemming invoert. Autoreizigers zoeken vooral naar de te kiezen route, de vertrek- en aankomsttijden en mogelijke vertragingen via een digitaal hulpmiddel. Daarnaast gebruikt een meerderheid van de autoreizigers reis- en routeinformatie ook om te controleren of er snelheidscontroles zijn.
80 à 90% van de respondenten geeft aan over (voldoende) digitale vaardigheden te beschikken om met digitale reisinformatie om te gaan. Ook heeft veruit de meerderheid beschikking over digitale hulpmiddelen zoals een smartphone (>95%). Het aandeel reizigers dat digitale reisinformatie gebruikt groeide van 91% naar 96% tussen 2018 en 2022. De meerderheid van de reizigers ervaart digitale hulpmiddelen (anno 2022) als onmisbaar bij het reizen.
BRONNEN VAN REIS-EN ROUTEINFORMATIE BIJ AUTOGEBRUIK
Figuur 31 – Bronnen van reis- en routeinformatie bij autogebruik
Aandachtspunten bij digitale reis- en routeinformatie
Circa 10% van de gebruikers in het onderzoek vindt het gebruik van digitale reis- en routeinformatie lastig. Dit zijn vooral ouderen en lager opgeleiden. Mensen die minder digitaal vaardig zijn, ervaren over het algemeen (ook) minder voordelen van digitale reis- en routeinformatie. Daarnaast geeft aan circa 40% van de mensen bezorgd te zijn over privacyvraagstukken rondom digitale reis- en routeinformatie.
AANDEEL REIZIGERS MET TOEGANG TOT REIS-EN ROUTEINFORMATIE
Figuur 32 – Aandeel reizigers met en zonder toegang tot reis- routeinformatie
Ervaren voor- en nadelen digitale reis- en routeinformatie
Ervaren voordelen bij gebruik digitale reis- en routeinformatie
Een meerderheid van de respondenten ervaart effecten van digitale reis- en routeinformatie op de reistijd en de reistijdbetrouwbaarheid. Meer dan 70% van de respondenten geeft aan door digitale reisinformatie reistijd te besparen. Ook ervaart de meerderheid (58%) hierdoor minder vaak in de file te staan. 29% vindt hierdoor sneller een parkeerplek. Digitale reis- en routeinformatie geeft meer dan 80% van de autogebruikers daarnaast meer zekerheid over de reistijd en over het tijdstip van aankomst.
Verschillende autogebruikers geven daarnaast aan effecten van digitale reis- en routeinformatie te ervaren op het comfort en de beleving van de reis. Zo geeft meer dan 80% aan hierdoor minder vaak verkeerd te rijden. Ook ervaart de meerderheid meer rust tijdens de reis (75%) en tijdens verstoringen (65%). Daarnaast ervaart ongeveer de helft van de autogebruikers door digitale reis- en routeinformatie makkelijker voorzieningen onderweg te vinden. Bovendien geeft een kleine meerderheid van de autogebruikers (52%) aan zich door digitale reis- en routeinformatie veiliger te voelen op de weg.
Afleiding door digitale reisinformatie
In totaal heeft 27% van de autogebruikers het gevoel dat anderen vaker worden afgeleid door digitale reis- en routeinformatie. 21% zegt zelf afgeleid te worden van de rijtaak vanwege digitale reis- en routeinformatie. Jongere respondenten (18-24 jaar) geven vaker dan oudere respondenten aan door digitale reis- en routeinformatie meer afleiding te ervaren. Het gaat hier zowel om zelf afgeleid worden door digitale hulpmiddelen, als om het idee dat anderen afgeleid raken door digitale reis- en routeinformatie.
VANWEGE DIGITALE REIS-EN ROUTEINFORMATIE…
Figuur 33 – Ervaren voor- en nadelen bij gebruik digitale reis- en routeinformatie
Verkeersmanagement & Informatiediensten
Effecten
Opvolggedrag reis- en routeinformatie door automobilisten
Opvolggedrag van pre-trip routeinformatie is gestegen
Het opvolggedrag van routeinformatie, die voorafgaand aan de rit ontvangen wordt, is de afgelopen jaren toegenomen. In 2021 geeft 92% van de respondenten aan regelmatig tot altijd de route te volgen, in 2018 was dat nog 80%. File-informatie die tijdens de rit wordt ontvangen leidt minder vaak tot het aanpassen van de route dan vooraf opgezochte file-informatie. 44%van de automobilisten past regelmatig tot (bijna) altijd de route aan als informatie aangeeft dat er een file staat. Als men het reisgedrag aanpast bij het constateren van een file door informatie vóór vertrek dan is dat meestal door eerder te vertrekken (63%) en een andere route te rijden (56%). Het opvolggedrag van wegkantsystemen is over de gehele linie in de afgelopen jaren afgenomen.
AANPASSEN ROUTE ALS INFORMATIE AANGEEFT DAT ER EEN FILE STAAT
Figuur 34 – Aanpassen route als informatie aangeeft dat er een file staat 12
OPVOLGGEDRAG PRE-TRIP ROUTEINFORMATIE
Figuur 35 –Opvolggedrag pre-trip routeinformatie 11
AANPASSEN VAN REISGEDRAG ALS PRE-TRIP INFORMATIE FILE MELDT
Figuur 36 – Aanpassen van reisgedrag als pre-trip informatie file meldt 12
OPVOLGGEDRAG WEGKANTSYSTEMEN
Figuur 37 –Opvolggedrag wegkantsystemen 11
Inzet iVRI’s en resultaten Talking Traffic
Inzet iVRI’s succesvol voor beleidsmatig belangrijke doelgroepen, maar levert nog geen bijdrage aan de doorstroming van het verkeer
De meerwaarde van de iVRI’s komt tot uiting in de extra diensten die de iVRI biedt t.o.v. een regulier verkeerslicht. De reguliere verkeerslichten in Nederland zijn zeer goed in het lokaal regelen van een kruispunt, de iVRI biedt hiervoor beperkte meerwaarde.
Prioriteren
Voor weggebruikers die voor de invoering van Talking Traffic nog geen prioriteit kregen op kruispunten, zoals de logistieke sector en weginspecteurs, tonen analyses positieve resultaten. Hierbij moet worden opgemerkt dat het prioriteren van doelgroepen ten koste kan gaan van het overige verkeer. Vrachtwagens rijden met conditionele prioriteit 5 tot 20% sneller over een kruispunt en maken tot 32% minder stops. Weginspecteurs passeren, in geval van absolute prioriteit, gemiddeld een kruispunt 30% sneller. De beschikbare data voor OV en nood- & hulpdiensten zijn nog ontoereikend om uitspraken op te baseren.
Optimaliseren
Het effect voor optimaliseren is afhankelijk van het type weg. Op doorgaande hoofdroutes is het effect door optimalisatie een snelheidswinst van ongeveer 1%. Dit betreft wegen met 2×2 rijstroken in ruraal gebied. Op overige hoofdroutes is de snelheidswinst van optimaliseren ongeveer 0%. Dit zijn wegen in meer stedelijk gebied. Verkeer op andere routes ondervond meer vertraging.
Een voorlopige conclusie is dat het uitrusten van kruispunten met iVRI’s goed is voor de doelgroepen, maar nog geen bijdrage levert aan de doorstroming van het verkeer.
Talking Traffic: waarschuwen voor potentieel gevaarlijke situaties
Via een in-car melding worden bestuurders geïnformeerd over potentieel gevaarlijke situaties, met een aanduiding van de afstand tot de potentieel gevaarlijke situatie. De grootste aanpassing in snelheid bij bestuurders ten gevolge van de melding wordt waargenomen bij filestaart, wegwerkzaamheden en een afgesloten rijstrook. Over het algemeen zijn de snelheidsaanpassingen klein. Het valt op dat er net na de melding duidelijk meer vertraagd wordt bij de groep gebruikers die harder rijdt dan 100km/u. De overige use cases (ongeval, brug open, slecht wegdek, stilstaand voertuig, verloren lading) lijken geen effect teweeg te brengen bij de weggebruikers.
Als gevolg van het ontbreken van de mogelijkheid een A/B meting te doen kon geen causaal verband worden aangetoond tussen de geregistreerde snelheidsaanpassing en de melding.
In het kwalitatieve deel van de eindrapportage van Talking Traffic werden meer dan 100.000 gebruikers van informatiediensten benaderd, waarvan er ruim 12.000 reageerden. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan de snelheid aan na het ontvangen van een bericht over de maximumsnelheid en past bijna 90 procent het rijgedrag aan na een melding over een wegversmalling of –verbreding.
Verkeersmanagementinformatie voor routeadvies (VM-IVRA)
Navigatiediensten waarschuwen weggebruikers voor schoolzones
Van december 2022 tot juni 2023 heeft er een pilot plaatsgevonden in vijf gemeenten (Amsterdam, Helmond, ’s-Hertogenbosch, Meierijstad en Rotterdam). In deze deelnemende gemeenten werden meldingen gedaan voor 190 schoolzones, waarbij verschillende navigatiedienstverleners een digitale waarschuwing in hun (navigatie)diensten verstrekten aan automobilisten bij het naderen van een schoolzone.
De ANWB heeft in de periode medio april tot medio juni 2023 ruim 1.500 waarschuwingen gegeven rond schooltijden aan bijna 850 verschillende automobilisten. Be-Mobile heeft medio januari tot eind maart 2023 ruim 800.000 waarschuwingen gegeven (ook buiten schooltijden).
HEB JE JE RIJGEDRAG AANGEPAST OP BASIS VAN DE INFORMATIE OVER SCHOOLZONES
Figuur 38 – Heb je je rijgedrag aangepast, op basis van de verkregen informatie over schoolzones? 15
Waarschuwingen over schoolzones worden door automobilisten als nuttig gezien
Bijna twee derde van de gebruikers die de waarschuwing van schoolzones hebben gezien en de vragenlijst hebben ingevuld geven aan dat zij hun gedrag hebben aangepast, met name door de snelheid te matigen bij het naderen van een schoolzone. 59% van de gebruikers die de waarschuwing voor schoolzones hebben gezien, beoordeelt de waarschuwing als nuttig. Ruim driekwart van de gebruikers die de vragenlijst hebben ingevuld geven aan dat zij de verstrekte informatie over schoolzones als waardevol ervaren en vaker zouden willen ontvangen.
OPVOLGGEDRAG WEGKANTSYSTEMEN
Figuur 39 – Heb je je rijgedrag aangepast op basis van de informatie over schoolzones 15
OPVOLGGEDRAG WEGKANTSYSTEMEN
Figuur 40 – Zou je de informatie over schoolzones vaker willen ontvangen? 15
Bronvermelding | Verkeersmanagement en Informatiediensten
Nummer | Naam bron | Jaartal | Website |
---|---|---|---|
8 | KiM achtergrondrapport Digitale reisinformatie gebruik en gepercipieerde effecten bij auto-en ov-reizen | 2023 | Link |
9 | Factsheet SPS | 2024 | Link |
10 | Nota StavazaRoad Monitor (resultaten en vervolg) | 2023 | Opvraagbaar |
11 | RWS -Monitoring wegverkeergerelateerdeinformatiediensten en rijtaakondersteunendesystemen | 2021 | Link |
12 | Verkeersmanagement RWS in beeld | 2023 | Opvraagbaar |
13 | Goudappel FactsheetiVRI | 2024 | Opvraagbaar |
14 | Urban Data Access Platform (UDAP) | 2024 | Link |
15 | Evaluatie VM IVRA toepassing waarschuwing voor schoolzones | 2023 | Link |