Voertuigautomatisering

Opvallende inzichten

Aanbod

Gebruik

Effecten

Begrippenkader rijhulpsystemen(ADAS)

Longitudinale controle Verplicht in nieuwe voertuigen vanaf 2024
Cruise Control (CC) Biedt de mogelijkheid om de snelheid vast te zetten zodat de bestuurder het gaspedaal los kan laten. De auto houdt deze snelheid aan tot de bestuurder ingrijpt. Nee
AdaptiveCruise Control (ACC) Biedt de mogelijkheid om de snelheid vast te zetten zodat de bestuurder het gaspedaal los kan laten en past de snelheid automatisch aan op de auto die ervoor rijdt. Nee
Speed Limit Information Function (Snelheidslimietherkenning, SLIF) Toont verkeersborden met snelheidslimiet op het dashboard of op een scherm in de auto. Andere borden worden niet getoond. Nee
Traffic SignRecognition(TSR)(Verkeersbordherkenning) Toont naast de verkeersborden met snelheidslimiet ook andere verkeersborden op het dashboard of op een scherm in de auto. Nee
Intelligent Speed Assistance (Intelligente Snelheidsassistent, ISA) Waarschuwt wanneer de bestuurder harder rijdt dan het geldende snelheidslimiet door een melding te geven (visueel, een geluidssignaal of een trilling van het gaspedaal). Ja
Speed Control Function (Snelheidsbegrenzer) Zorgt ervoor dat de auto niet sneller rijdt dan de snelheidslimiet die de bestuurder heeft ingesteld. De bestuurder moet zelf gas geven, maar de auto zal niet harder rijden dan het op dat moment geldende limiet. Nee
Forward Collision Warning (FCW) Een functie die waarschuwt bij dreigende botsingen, bijvoorbeeld omdat de afstand tot de voorganger te klein is of het onderlinge snelheidsverschil te groot is. De bestuurder moet vervolgens zelf ingrijpen. Nee
AutonomousEmergencyBraking (Autonoom noodremsysteem, AEB) Grijpt bij gevaar in door het voertuig middels een noodstop tot stilstand te laten komen. Ja
Laterale controle Verplicht in nieuwe voertuigen vanaf 2024
Lane Keep Assist (Rijstrookondersteuning, LKA) Geeft stuurcorrecties en/of een waarschuwing wanneer de bestuurder onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. Nee
Lane DepartureWarning(LDW) (Rijstrookondersteuning) Waarschuwt wanneer de bestuurder van de rijstrook afdwaalt, zonder dat de richtingaanwijzer wordt gebruikt. Nee
EmergencyLane Keeping(LKA)(rijstrookondersteuning) Stuurt de auto actief terug in de juiste strook wanneer de bestuurder van de rijstrook afdwaalt, zonder dat de richtingaanwijzer wordt gebruikt. Ja
Lane Centering Houdt de auto in het midden van de rijstrook. De bestuurder moet zijn handen wel aan het stuur houden, maar de auto stuurt grotendeels zelf. Nee
Blind Spot Warning
(Dodehoekwaarschuwing, BSW)
Waarschuwt de bestuurder met een lichtsignaal, meestal in of bij de buitenspiegel, wanneer zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Er volgt een licht-en/of geluidsignaal als de bestuurder toch van rijstrook verandert. Nee
Staat van bestuurder Verplicht in nieuwe voertuigen vanaf 2024
Drowsinessdetection
(Vermoeidheidsherkenning)
Herkent vermoeidheid bij de bestuurder en geeft een waarschuwingssignaal, bijvoorbeeld door een symbool op het dashboard dat aangeeft dat het tijd is om te rusten. Ja
Distractionrecognition
(Afleidingsherkenning)
Herkent afleiding bij de bestuurder en geeft een waarschuwing , bijvoorbeeld door geluidsignaal. Ja
Bijzondere verrichtingen en overig Verplicht in nieuwe voertuigen vanaf 2024
NavigationSystems (Navigatiesysteem) Voorziet de bestuurder van een auto van een automatische routebeschrijving. Het systeem kan rekening houden met files en omleidingen tijdens de routebegeleiding, maar het systeem kan ook waarschuwen wanneer er een file of langzaam rijdend verkeer nadert. Nee
Traffic Information (Verkeersinformatie) Geeft actuele verkeersinformatie weer, denk aan wegwerkzaamheden en file informatie. Via een radiosignaal of internet ontvangt de auto deze actuele verkeersinformatie. Nee
Parkeersensoren Sensoren in de achter-en soms ook voorbumper die helpen bij het inparkeren. Met een beeld-en/of geluidssignaal geven ze aan hoever de auto van obstakels verwijderd is. Ja
Omgevingscamera Toont een camerabeeld van de omgeving van de auto op een scherm, dit kan een achteruitrijdcamera, combi van vooruit-en achteruit-of 360-graden camera zijn. Nee
AssistedParking(Parkeerassistent) Neemt het stuurwerk over bij het inparkeren, de bestuurder hoeft zelf alleen nog (voorzichtig) gas te geven en te remmen. Nee
Longitudinaal Lateraal rijgedrag

Afbeelding afkomstig uit Hoogendoorn et al, Traffic flow theory and simulation, 2004