Monitor Smart Mobility 2024

Monitor Smart Mobility 2024

Voor u ligt de geactualiseerde Monitor Smart Mobility. De monitor laat zien dat smart mobility toepassingen gemeengoed geworden zijn. Denk bij toepassingen aan geavanceerde rijhulpsystemen, zoals rijstrookassistentie (Lane Keep Assist), actuele in-car reis- en routeinformatie en Mobility as a Service (MaaS), een dienst waarmee gebruikers via één platform of app reizen kunnen plannen, boeken en betalen voor meerdere modaliteiten.

De monitor geeft een overzicht van de laatste ontwikkelingen en toepassingen in de wereld van slimme mobiliteit. Door innovaties van marktpartijen en wet- en regelgeving, met name vanuit Europa, is smart mobility niet meer uit ons mobiliteitsysteem weg te denken. Weggebruikers maken vandaag de dag gebruik van vele toepassingen. Deze monitor biedt inzicht in drie belangrijkste smart mobility categorieën:

  • Voertuigautomatisering
  • Verkeersmanagement en informatiediensten
  • Mobiliteitsdiensten

Deze categorieën zijn uiteengezet in het aanbod, gebruik en waar mogelijk ook de effecten van deze smart mobility toepassingen.

Op het gebied van aanbod kunt u lezen welke concrete toepassingen op dit moment worden aangeboden en wat de verwachte doorgroei is van deze toepassingen. Voor wat betreft het gebruik worden inzichten getoond in welke mate deze toepassingen gebruikt worden door bestuurders, wat het kennisniveau is en hoe gebruikers deze toepassingen beoordelen. De monitor brengt ook in beeld wat al bekend is over de effecten van de toepassingen.

Met de inzichten uit de Monitor Smart Mobility worden overheden op alle niveaus in staat gesteld om beleidsbeslissingen op het gebied van smart mobility toepassingen meer en meer op basis van feiten en cijfers te maken. De monitor biedt kansen om positieve trends te stimuleren of juist in te grijpen bij ongewenste ontwikkelingen. Het benutten van deze kansen helpt om het mobiliteitssysteem veiliger, duurzamer en efficiënter te maken, met meer kwaliteit voor de reiziger.

Voertuigautomatisering

Voertuigautomatisering

De categorie voertuigautomatisering betreft de smart mobility-toepassingen die (delen van) de rijtaak ondersteunen en soms ook overnemen. Het niveau van automatisering in voertuigen verschilt per voertuig en wordt steeds geavanceerder. Rijhulpsystemen worden in het algemeen ontwikkeld ter verhoging van de verkeersveiligheid of het rijcomfort. In de toekomst zullen de systemen meer en meer rijtaken van de bestuurder kunnen overnemen. De snelheid van deze verdere automatisering is moeilijk te voorspellen én de mogelijk negatieve effecten kunnen pas later in beeld komen, wat extra reden geeft tot monitoring hiervan.

Verkeersmanagement

Verkeersmanagement & Informatiediensten

Verkeersmanagement wordt ingezet om de veiligheid, doorstroming en betrouwbaarheid van het wegennet te bevorderen. Het wordt onder andere ingezet bij incidenten en werkzaamheden, effectief bestrijden van gladheid en het optimaal gebruiken van tunnels, bruggen en spitsstroken. Bij veel van deze taken speelt automatisering en digitalisering een grote rol. Dit gebeurt onder andere via fysieke assets, zoals panelen boven de weg die de maximumsnelheid tonen en rijstroken afkruisen (matrixsignaalgevers). Weggebruikers worden daarnaast in-car via informatiediensten snel en gericht geïnformeerd over de actuele situatie en de geldende verkeersregels.

Mobiliteitsdiensten

Mobiliteitsdiensten

Onder mobiliteitsdiensten wordt onder andere Mobility as a Service (MaaS) en deelmobiliteit verstaan. MaaS is erop gericht om gebruikers een naadloze, geïntegreerde (multimodale) vervoerservaring te bieden. Hiertoe brengen aanbieders via één platform reizigers in contact met verschillende vervoersmogelijkheden, zoals het openbaar vervoer, auto’s, fietsen en deelconcepten. Deelmobiliteit is een verzamelterm voor alle vervoersmiddelen die gebruikt kunnen worden door meerdere gebruikers, waarbij de gebruiker ook de bestuurder is, maar deze niet zelf bezit. Voorbeelden zijn deelfietsen, -scooters en -auto’s.